Ai probleme de greutate sau sanatate? Perfect! Ai mai multe sanse la o viata sanatoasa

Share-uieste idei #CuCap:

Daca ai dat click pentru ca ai citit titlul si ti s-a parut cel putin dubios, daca nu cumva chiar un non-sens, permite-mi sa iti explic ­čÖé

Daca m-ai mai citit, stii deja ca eu plec intotdeauna de la ideea ca mancarea reprezinta baza absoluta a sanatatii noastre (fiind combustibilul nostru zilnic) si totodata cel mai bun medicament.

Idee pe care nu am inventat-o eu, ci pe care au explorat-o stramosii nostri si care a ajutat la perpetuarea sutelor de popoare si respectiv a speciei.

Pe scurt, planeta ne ofera tot ce avem nevoie – trebuie doar sa o respectam si ne reintoarcem la ea ori de cate ori avem nevoie ­čÖé

Si pornind de la asocierea dintre sanatate si alimentatie, am realizat un lucru interesant.

De-alungul timpului am interactionat cu o multime de persoane, din toate contextele posibile. Desi nu sunt un mare fan al “cutiutelor”, de dragul explicatiei, am sa impart toti acesti oameni in trei┬átipologii in ceea ce priveste alimentatia:

 

  1. categoria persoanelor care mananca sanatos, informat si constient
  2. apoi cei care mananca nesanatos si nu fac nimic in privinta asta (indiferent daca sunt constienti de asta sau nu)
  3. si cei care mananca nesanatos si, mai devreme sau mai tarziu, iau masuri.

 

Iar acum vine partea interesanta. Desi nu am niste statistici in sensul asta (daca aveti contactul unor cercetatori britanici, nu ezitati sa imi spuneti, as avea cateva subiecte cu care sa ii provoc ­čśŤ ), am remarcat┬áun pattern.

Si anume, ultima categorie, cea a persoanelor care iau masuri legate de alimentatie, este in cea mai mare parte reprezentata de oameni care fie au (sau simt ei ca au) o problema cu greutatea, fie care au o problema de sanatate.

E un mecanism foarte interesant aici.

In principiu, daca esti genul care mananci de orice si oricum – eventual covrigi pe post de mic dejun, KFC, SpringTime sau un burger la pranz cand esti pe fuga (greu cu timpul, nu?), din cand in cand o salata, uneori poate si ratezi pranzul si recuperezi la cina, etc – si toate astea nu se *vad* in niciun fel, adica nici sub forma de kilograme in plus, nici sub forma vreunei afectiuni, probabilatea cea mai mare este sa nu fii prea motivat sa schimbi ceva.

Indiferent daca realizezi sau nu ca alimentatia nu e punctul tau forte, ca sa zic asa. ­čśë

Ba chiar uneori poate te auto-invinovatesti si te frustrezi ca “iar ai mancat prostii”. Si totusi, atata timp cat esti perfect multumit(a) de felul in care arati si nu te doare nimic, nu faci niciun efort real sa schimbi ceva.

Ba daca mai mergi si la sala cand si cand, simti ca tocmai – deja faci eforturi si ca esti pe drumul cel bun. Dar aminteste-ti ca iti explicam in articolul despre nutritie in sport┬áca rezultatele sunt 70% dieta si doar vreo 30% sport. Si orice antrenor bun iti va spune asta.

Dar ce se intampla de fapt aici? 

Eu cred ca este foarte simplu. Sanatatea este ceva vag si de cele mai multe ori este luata ca pe ceva “dat”.

Ceea ce, intr-un fel e adevarat – ne nastem cu capacitatea de a dezvolta si creste un corp care sa functioneze perfect si respectiv de a construi un sistem imunitar care sa ne protejeze de boli si afectiuni.

Sau cel putin asa a fost la inceputuri.

Evolutia, nu doar a omenirii, ci a planetei, a pus de-alungul timpului in fata homo sapiens o multime de provocari de toate felurile, de la noi virusuri, la vietuitoare transmitatoare de boli, poluare, stres si tot felul de alti factori perturbatori ai sistemului nostru de protectie “dat” de la natura.

Asa incat a devenit din ce in ce mai dificil pentru om sa isi pastreze abilitatea naturala de a-si mentine sanatatea.

Doar ca noi oamenii suntem niste fiinte simpatice, care credem ca am evoluat mult si ca ne-am adaptat perfect la noile conditii de viata. ­čÖé Ceea ce este foarte fals si in demonstrarea acestui fapt stau boli care nu dor decat atunci cand e un pic prea tarziu, precum diabetul, bolile de inima, cancerul, hepatita si asa mai departe, aparute nu cu foarte multi ani in urma.

Si pentru ca avem in sistemul nostru aceste credinte (limitative), avem impresia ca nimic nu ne poate atinge si ca “daca nu se vede si nu se simte”, inseamna ca suntem in mod implicit sanatosi si ca “pe noi nu ne poate lovi”.

Ei bine, tatal meu s-a lasat cu adevarat de fumat (desi incercase de mai multe ori) si a inceput sa aiba foarte mare grija la┬áalimentatie abia dupa ce a facut un pre-infarct.┬áMama mea inca nu se mobilizeaza sa┬áia masuri radicale, caci inca nu a lovit-o nimic suficient de grav…

O persoana draga si-a aratat foarte mult timp scepticismul asupra lucrurilor pe care i le-am spus despre alimentatie in mod repetat, pana cand analizele au dat cu virgula. Atunci s-a reintors la spusele mele si le-a ascultat cu mai multa atentie.

O prietena a decis sa schimbe ceva abia cand greutatea a inceput sa ii faca viata cu adevarat dificila, nu doar in rezultatele analizelor, ci in lucruri simple precum mersul pe jos, facutul cumparaturilor sau urcatul a doar 2 etaje pe scari.

O alta a luat masuri pentru ca si-a dat seama ca s-a autoizolat de prieteni si ca nu se poate deschide total in relatiile cu ceilalti pentru ca nu se simte confortabil cu ea insasi si cu felul in care arata.

Practic, decizia de a schimba ceva (si e valabil la orice aspect din viata ta, apropo – ia vezi ce mai descoperi ­čśë ) vine atunci cand te “doare” ceva. Indiferent de ce natura. Ca te-ai ingrasat, ca te-ai imbolnavit, ca nu te mai simti bine cu tine, ca esti singur(a), ca iti este copilul┬ádiagnosticat cu vreo afectiune si tot asa.

De aceea titlul spune ca daca ai deja o problema, probabilitatea sa adopti la un moment dat un stil de viata sanatos este mai mare.

Si tot aceste persoane sunt cele care realizeaza ca au nevoie de ajutor din exterior pentru a obtine rezultatele pe care si le doresc.

Nu vreau sa intru prea mult in teoria motivatiei, dar acest gen de comportament, care denota dorinta de┬árespingere sau evitare a durerii este o motivatie de tip “push”, in care vrei sa “impingi” ceea ce nu iti place, asa ca iei masuri.

Daca totusi nu ai o problema, mai ai o sansa ­čÖé Pentru ca al doilea tip de motivatie este cea de tip “pull”, cand esti “atras” de ceva pozitiv, ceva ce iti doresti.

Aplicat pe discutia noastra, acestea sunt cazurile in care de exemplu incepi sa mananci mai sanatos pentru ca partenerul de viata o face deja si asta iti da curaj ca poate fi simplu, cand alegi un stil de viata (mai) sanatos pentru ca ai vazut rezultate wow la cel mai bun prieten rezultate pe care le vrei si tu – si tot asa.

Iar in acest caz, solutia cea mai buna este sa te inconjori cu oameni care au deja (sau sunt pe drum spre) rezultatele pe care ti le doresti. ­čśë

Despre motivatie poti citi mai multe aici.

De ce ar trebui sa iti pese de sanatate si de toata povestea asta?

Pentru ca nu esti de fier. Pentru ca nu esti intangibil. Si pentru ca nu vrei sa astepti pana cand e prea tarziu si incepe sa doara fizic.

Probabil ca ai mai auzind in jurul tau treaba aia cu sanatatea e genul de lucru pe care il pretuiesti abia cand nu il mai ai. E foarte mult adevar in asta… dar ce mi-am propus┬áeu de fapt este sa te motivez sa o pretuiesti dinainte sa o pierzi.

Eu sunt o persoana care a facut asta. Nu o spun ca sa ma laud. Ba uneori chiar ma oftic ca nu am genul ala de poze “inainte” si “dupa”, care sa demonstreze cumva diferenta. Dar nu am avut niciodata probleme grave de sanatate sau o greutate cu mult peste normal.

Cand eram mica insa imi amintesc ca raceam des, intotdeauna in vacante, ceea ce era al naibii de frustrant. Si am pastrat acest prost obicei si mai tarziu. Nu stiu insa sa iti spun cu exactitate ce anume a activat dorinta de sanatate in mine.

Cred ca pur si simplu la un moment dat am realizat ca in lipsa sanatatii, nu ma pot bucura de viata si nu pot face lucrurile pe care mi le doresc. Si pentru ca dorintele astea erau foarte puternice in mine (de a trai si a face lucruri), sanatatea a devenit o prioritate.

Iar de 4 ani, ma bucur in fiecare zi de rezultatele schimbarii mele ­čÖé

Am o vorba pe care o spun si in care cred cu tarie:

Daca nu te reglezi singur, te regleaza Universul.

Si fii sigur ca o va face.

-> Daca nu iti dai niciodata pauza, te vei imbolnavi ca sa poti sa iti iei cateva zile de pauza fortata.

-> Daca nu faci miscare, la un moment dat vei avea dureri de spate sau vei descoperi cine stie ce probleme la coloana.

-> Daca nu mananci sanatos, vei incepe sa ai probleme cu organele interne, indiferent ca e inima, ficatul, bila, stomacul, creierul sau cu altceva.

Si nu acum, nu peste o luna, nu peste un an. Ci cand lipsa ta de actiune va deveni suficient de grava incat sa intervina Universul si sa spuna “STOP”.

Universul ne regleaza intotdeauna si ne spune cand trebuie sa luam pauze sau sa facem schimbari. Trebuie insa sa fim “copii cuminti” si sa il ascultam ­čÖé (pe parcurs, nu doar in al 7-lea ceas).

Dar daca vrei sa o iei inaintea Universului si sa faci o schimbare in alimentatie si in stilul tau de viata cu totul, indiferent daca pentru unul dintre motivele de mai sus sau pentru oricare altul, si ai nevoie de suport si indrumare,┬áte astept la o intalnire gratuita in care sa te ajut (cel putin) cu startul – CLICK AICI.┬á

Si nu, nu am scris acest articol ca sa imi fac eu reclama, ci pentru ca prea des vad in ultima vreme in jurul meu oameni care nu au grija de ei insisi, care aleg sa se puna pe ultimul loc sau pentru care sanatatea nu ajunge niciodata sa fie o prioritate, lucru care se reflecta in starea, energia si sanatatea lor.

Pe mine ma *doare* la propriu atunci cand vad asta, pentru ca stiu cat de mult pot face diferenta chiar si schimbarile mici (d-apai cele mari!).

Asa ca, ajutandu-te sa iti imbunatatesti stilul de viata, imi creez de fapt mijlocul meu de a face lumea una mai buna: daca esti sanatos si te simti bine cu tine, atunci esti si cu energia sus si astfel┬ávei putea oferi mai mult *frumos si bine* in jurul tau ­čÖé

Te las cu acest gand, pe care l-am citit si eu undeva si pe care vreau sa il impartasesc cu tine:

Uneori, cel mai bun lucru pe care il poti face pentru ceilalti este *sa ai grija de tine*. 

Cu dorinta de mai bine,
Mihaela.

Surse foto: Pixabay, Pinterest, zweenabodycare.com

Share-uieste idei #CuCap:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *