De ce nu (mai) tin post – 3 Mituri despre post in care ar fi bine sa nu (mai) crezi

Share-uieste idei #CuCap:

Disclaimer:

Inainte sa intru in subiect, care sunt sigura ca este unul controversat si unii probabil o sa inceteze sa ma citeasca dupa postarea asta, vreau sa clarific faptul ca NU din punct de vedere spiritual vreau sa tratez problema, ci nutritional, deci articolul nu are nicio legatura cu Dumnezeu si religia.

De asemenea, NU vreau sa intru in vreo polemica cu cei care sunt vegetarieni sau vegani – acest articol NU e despre asta. Admir si respect oamenii care reusesc sa manance asa, avand in vedere reducerea semnificativa a surselor de proteina. Personal insa nu cred in aceasta alegere pentru ca nu mi se potriveste din multiple puncte de vedere, iar stilul meu actual de viata si-a demonstrat in nenumarate randuri eficienta, atat pentru mine, cat si pentru oamenii cu care am lucrat.

Cand eram mica, influentata fiind de orele de religie si de contextul de la tara unde se mergea la biserica, tineam post, mergeam sa ma spovedesc, sa ma impartasesc, iar treaba asta imi dadea un sentiment de mandrie, desi nu intelegeam eu prea mult ce inseamna toata povestea.

Mai tarziu, cand nu a mai fost despre “ai furat? ai mintit? ai mers la biserica?”, ci a aparut si nevoia mea umana in joc, nu am gasit un preot care mai degraba sa ma ajute sa ma eliberez de niste eventuale emotii sau ganduri negative in loc sa ma judece si sa ma faca sa ma simt si mai rau pentru eventualele “pacate”, asa ca am renuntat la povestea asta. (Intre timp mi-am construit propria intelegere si relatie cu divinitatea, dar asta e alt subiect).

Cu postul insa a fost alta treaba. 

La un moment dat imi amintesc ca o luasem ca pe o provocare, cat de mult rezist sa ma abtin. Uitandu-ma in urma, mami saraca era cea mai dezavantajata in poveste, caci trebuia sa gateasca separat sau mai multe feluri de mancare.

Si inainte de un Craciun, am decis eu ca vreau sa tin tot postul, ca “ce? eu nu pot? ba pot!”. Acuma poate nu l-am tinut eu cu maxima “sfintenie”, dar cert este ca am tinut. Mult. (N-o sa uit niciodata cum am facut niste prajituri numite “Tavalite”, pe care trebuie sa le tavalesti la propriu prin ciocolata si cocos, si eu eram plina pe maini de crema si m-am abtinut sa ma ling… aaaaaah!)

In fine… Si se facea ca eram in ajunul Craciunului, urma sa vina Mos Craciun si eu tocmai ce incheiasem ultima zi de post.

Ca de obicei, am mancat aperitive si friptura inainte sa vina Mosul. Si a venit apoi Mosul cu dulciuri si de toate, din care am mancat, ca orice copil fericit ca primeste.

Nici nu pot sa spun ca am mancat extrem de mult, sigur am gustat din toate, caci pofta era mare, dar nu a fost vreo giftuiala d-aia grava – ci doar multa pofta. Am mancat cu pofta, ce sa mai! (Cum altfel sa mananci dupa atatea saptamani de abtinere?)

Si… ghici ce am facut eu a doua zi, adica in Ziua de Craciun?

Mda, am fost la urgente. De ce? Pentru ca am facut o indigestie de toata frumusetea, caci chiar daca nu am mancat mult cantitativ, faptul ca dupa atata timp am introdus inapoi mancarea – dealtfel normala – corpul n-a reactionat prea bine.

Poate ca unii ar intelege din povestea asta ca normal ca am facut indigestie, caci corpul se “curatase” de toxine, era pur si zen si eu l-am lovit sub centura cu carnaturi si dulciuri.

Ei bine, eu am inteles ca nu ma intereseaza cum sunt altii, dar eu nu sunt facuta sa tin post. Si am inteles si ca postul nu e despre mancare. Mancarea e doar un simbol de fapt, cel care trebuie sa iti reaminteasca de fapt sa fii uman, sa fii bun cu cei din jurul tau, sa practici compasiunea si bunatatea, sa iubesti si sa daruiesti. Si am inteles si ca pot face asta FARA sa tin post – ca de fapt asta poate fi o stare de fapt, nu o perioada din an, dupa care sa ma intorc la a injura.

Si acum, lasand la o parte ce am patit eu, hai sa analizam, rand pe rand, cateva mituri despre post. Nutritional vorbind.

 

MITUL 1: Postul te ajuta sa slabesti

Am inceput cu mitul meu preferat, desigur 🙂 Hai sa vedem cum sta treaba.

Postul scoate din alimentatie in primul rand cam toate sursele importante de proteina.

Proteina nu doar ca ofera satietate, dar este absolut esentiala pentru mentinerea (si construirea) de masa musculara si respectiv buna functionare a tuturor organelor vitale. In lipsa ei, ai muri pur si simplu.

Problema este ca atunci cand nu mai consumi proteina, pierzi masa musculara, deoarece in lipsa ei, corpul tau va consuma din muschi pentru a mentine functiile normale. Asta pe de o parte.

Pe de alta parte, postul presupune (in general) consumul mare de carbohidrati: paine, cartofi, paste fainoase, fasole boabe… adica toate alimentele care iti cresc nivelul de insulina in corp – ce inseamna asta?

Ca sunt alimente care ofera corpului o senzatie temporara de satietate, dupa care nivelul de insulina scade, iar corpul tau va elibera cortizol (cunoscut drept “hormonul stresului” – nu suna prea bine, nu?) ca sa ceara inca o doza de mancare.

De aceea in post e greu sa te saturi.

Iar ceea ce se intampla e ca ajungi de fapt sa mananci calorii mai multe, fara sa iti dai seama (caci mancand doar legume si fainoase ai impresia ca mananci putin).

Pentru ca majoritatea persoanelor nu stiu sa isi creeze un meniu de post care sa mentina un nivel decent de proteina.

Ce rezulta e cea mai proasta combinatie posibila: pierzi muschi si depui grasime.

Deci daca dupa post sa spunem ca ramai cu EXACT aceeasi greutate ca inainte de post, ingrijoreaza-te! E foarte probabil sa fi pierdut masa musculara!

Ce inseamna asta? Ca de fapt te-ai ingrasat, nu ai slabit. Ai dat jos fix ce NU trebuia. De ce?

Pentru ca muschii sunt cei care ard cea mai multa grasime. In lipsa lor tu nu ai consuma nicio calorie. De ce crezi ca sportul/ miscarea ajuta la slabit? Tocmai pentru ca iti foloseste MUSCHII, cei care ard de fapt cea mai multa grasime. Acelasi motiv pentru care sportivii de performanta mananca de doua ori decat noi ceilalti si sunt numai fibra. Asa incat, daca faci si sport si tii post fara sa ai grija la cantitatea de proteina, e cel mai mare rau pe care ti-l poti face!

Deficitul de proteina este asociat cu:

  • Pierderea de masa musculara
  • Oboseala si nivel scazut de energie
  • Libido scazut
  • Depresie
  • Anxietate
  • Anemie
  • Metabolism scazut/ lenes
  • Dificultati de concentrare si invatare
  • Irascibilitate si schimbari de stare
  • Dureri musculare, de oase si articulatii
  • Cresterea nivelului de glucoza in sange (cauza diabetului)
  •  Vindecarea lenta a ranilor
  • Imunitate scazuta

Surse: 1, 2

Deci MYTH BUSTED: Nu slabesti de la post. Iar daca cumva ai slabit totusi cateva kilograme, fa-ti griji! E foarte probabil sa fi pierdut si masa musculara si sa fi mancat si sub-caloric, deci corpul tau e de doua ori mai deprivat de nutrientii esentiali.

PS: Nu spun ca nu poti sa mananci echilibrat sau sa incluzi proteina si grasimi in post. Soia si respectiv tofu, lintea, fasolea boabe neagra, nautul sunt cateva surse bune de proteina vegetala. Sau poti suplimenta cu pudra proteica de canepa.

Chiar am facut recomandari concrete de meniu clientilor mei care si-au dorit sa tina totusi post, fiecare din motivul propriu. Insa e necesara documentare, informare si constientizare pentru a face alegerile corecte. Daca vrei sa intelegi cum functioneaza corpul tau, inscrie-te aici si vezi filmuletul pe care l-am creat pentru tine. 

 

MITUL 2: Sa tii post e sanatos

Pe langa toata explicatia de mai sus, care ar trebui din start sa iti dea de gandit, e fantastic ce industrie s-a creat in jurul postului: pate de post, cremvursti de post, cascaval de post, iaurt de post, hamburgeri de post, ciocolata de post si cate si mai cate.

Desigur, eu, facand consultanta in marketing, deci activand in domeniu, vad poate industria prin alti ochi si poate sa sune exagerat. Eu vad mecanismele din spatele oricarei reclame, vad modul in care oamenii sunt manipulati si chiar mintiti cu usurinta, in lipsa informarii acestora din surse corecte.

Te provoc sa citesti etichetele si sa vezi cam cati aditivi alimentari, de la amidon, agenti de ingrosare si afanare, coloranti, gelifianti si emulgatori la zahar, dextroza, dar si cantitati enorme de sare contin produsele de post. Sau margarina, uleiul acela hidrogenat, care este cea mai groaznica sursa de grasime pe care ai putea-o consuma vreodata.

Din pacate n-am mai facut poze la etichete, dar eu m-am speriat putin.

Problema e ca in lipsa ingredientelor principale (carnea, laptele, ouale etc), aceste alimente de post nu pot fi prea gustoase fara niste adaosuri “consistente” de potentiatoare de gust.

Am gasit niste articole care citeaza un studiu realizat de o asociaţie de protecţie a consumatorilor arată că 1 din 2 produse de post conțin acid citric, 1 din 4 produse conțin metabisulfit de sodium, 1 din 5 produse conțin câte 2 conservanți, 1 din 6 produse conțin caragenan, 1 din 8 produse conțin clorură de calciu, 1 din 10 produse conțin monoglutamat de sodiu. Numai 10% din produsele analizate nu conțin aditivi alimentari. (sursa 1sursa 2)

Soia de exemplu este printre putinele surse vegetale cu un continut extrem de mare de proteina (deci bun!). Problema ei este ca nu e prea gustoasa si nu seamana nici cat negru sub unghie cu gustul carnii. Motiv pentru care de multe ori se adauga multa sare pentru a “acoperi” gustul fad.

Cat de multa? M-am uitat de curiozitate intr-un magazin la cateva sortimente de soia si am crezut ca nu vad bine cand am citit eticheta unei pungi cu “snitele de soia”. Pana pe la…14%. Iti mai spun o data…14%! Da, ai citit bine! Imi pare atat de rau ca nu am avut telefonul la mine sa fac poza!

Daca nu stiai, cantitatea maxima zilnica recomandata de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii pentru un adult este 5 grame de sodiu. Iar 100g de soia din asta continea aproape TRIPLUL necesarului zilnic de sare! Iar daca tu crezi ca te saturi cu 100g… succes!

La ce duce consumul excesiv de sare?

  • In primul rand si cel mai periculos: hipertensiune
  • Retentie de apa (cum era cu slabitul, celulita, d-astea?)
  • Deshidratare excesiva (bea apa si verifica-ti pipi-ul – sa fie deschis la culoare!)
  • Picioare umflate
  • Pietre la rinichi

Surse: 3, 4.

Nu spun ca nu exista si produse cu continut decent de sare sau poate chiar nesarate, dar cate persoane citesc (sau stiu sa citeasca) eticheta corect? Tu stii, te-ai uitat?

Plus nu uita de lista lunga de aditivi alimentari de mai sus, verifica si asta, nu doar sarea! Si alege produsele cu continutul cel mai ridicat de proteina, sunt un miliard de varietati.

Deci MYTH BUSTED: Sa tii post nu e neaparat mai sanatos, ba dimpotriva – sansele sunt ca, in lipsa informarii si analizei aprofundate a produselor, etichetelor si a modului in care functioneaza organismul, sa alegi alimente excesiv procesate si sa ingerezi o multime de ingrediente pe care le poti numi oricum, numai “sanatoase” nu!

PS (multumesc Dianei G. pentru observatia corecta): Daca totusi vrei sa tii post, cumpara ingrediente si fa-ti propriile mancaruri – evita cu orice pret mancarurile procesate de orice fel. Si INTOTDEAUNA citeste eticheta, indiferent ce ai cumpara si cand. E cel mai simplu lucru pe care il poti face pentru a-ti imbunatati alimentatia.

MITUL 3: Postul te ajuta la detoxifierea organismului

Prima intrebare care imi vine in minte – si asta e valabil ORICAND aud de ideea de cura de detox – este: “detoxifiere” de la ce?

In momentul in care mananci corect si incluzi in alimentatia ta surse bune de proteina si de grasimi, care sunt si gustoase, si satioase, si esentiale pentru buna functionare a mecanismelor corpului, si ai grija totodata sa ai o alimentatie variata, din care sa iti iei si micronutrienti, adica vitamine si minerale, personal nu vad de la ce sa ma detoxific.

Cred ca marea problema la acest mit nu e neaparat daca e sau nu adevarat, ci modul in care e perceputa de fapt ideea de detoxifiere a organismului.

Nu stiu cum si de unde a pornit asocierea cuvantului detoxifiere cu sucuri, verdeturi (si atat) sau chiar post negru si infometare, plus demonizarea carnii, iar in mintea omului asta duce la curatarea tranzitului intenstinal, ceea ce, nu-i asa, inseamna si ca slabesti, ca doar cureti matele, nu?

Pai nu chiar.

Caci ceea ce faci este de fapt sa deprivezi organismul de nutrienti esentiali si, pe langa proteina, de care am vorbit mai sus, il deprivezi si de grasimi – despre care am mai scris aici si aici, unde am explicat de ce sunt absolut esentiale pentru corpul tau si mai ales pentru buna functionare a creierului tau! (vezi aici o grasime buna pe care o poti folosi in post 😉 )

Din nou, daca nu oferi corpului nici proteina, nici grasimi, si il mai si infometezi pe deasupra, el va incepe sa foloseasca din muschi pentru a produce energie. Da, cu siguranta ca va folosi si din resursele de grasime de pe corp, dar asta e cea mai nesanatoasa metoda de a slabi. 

Exista ceea ce se numeste post intermitent (intermittent fasting), dar e cu totul altceva si unde perioadele de pauza de mancare duc pana undeva la 12 ore maxim (in general), urmate de o reincarcare #CuCap a organismului, fiind totul bine controlat. Dar am luat-o pe alte carari – sa ma reintorc:

De ce ai de fapt nevoie de deTOXIfiere? Pentru ca scapa de ce este toxic, logic, nu?

Daca te uiti putin in jur, NU carnea este cel mai toxic lucru pentru tine, ci mediul inconjurator plin de poluare, radiatii, toxine de la gazele de esapament, fum de la tigari, erbicide sintetice si o multime de alti factori care produc radicali liberi, stiuti ca produc oxidare in organism sub diverse forme, ceea ce duce la imbatranire, cancer si alte boli grave. (5)

Ce lupta impotriva acestor radicali liberi? Antioxidantii: ceai verde, scortisoara, turmeric, ceapa, usturoi, chimen, busuioc, ceapa, usturoi, broccoli, morcovi, rosii. Adica mirodenii, condimente si legume pe care, daca ai o dieta corecta, le incluzi oricum in alimentatie. (6)

Si stii ce altceva ajuta la detoxifiere? SOMNUL. Poti sa mananci tu oricat de sanatos vrei, daca dormi doar 3-4 ore pe noapte, tot rau te vei simti. In timpul somnului corpul se reface – de la cea mai mica celula, pana la functiile mari pe care le indeplineste. Dar nu ma crede pe cuvant. Testeaza si vezi. 😉

Ce vreau sa spun este ca atunci cand ai un stil de viata sanatos, ai grija de tine si cand mananci echilibrat – si carne si grasimi si legume variate – deja lupti impotriva toxicitatii din jurul tau. Ficatul, rinichii sunt organe special concepute pentru a “tria” si a detoxifia – daca ai pastra in tine toate toxinele, ai muri rapid, fii sigur de asta.

In schimb, a elimina brusc tot ce inseamna produse animale din dieta nu face decat sa slabeasca organismul in fata tuturor acestor provocari cu care el stie foarte bine sa lupte, pentru ca are biologic mecanisme special concepute pentru asta. (Si il face sa ii fie greu sa revina la normal, apropo de povestea mea de Craciun.)

Deci aici poate NU AS ZICE NEAPARAT MYTH BUSTED, CI MAI DEGRABA CA E NEVOIE DE O SCHIMBARE A PERCEPTIEI asupra ideii de detoxifiere in sine (ceea ce ar anula mitul cu totul de fapt). Iar daca vrei detoxifiere, ia-ti o saptamana de vacanta departe de orice oras si ORICE tehnologie, unde e aer curat si unde iti reamintesti sa traiesti si sa te bucuri de firul ierbii. Ala e adevaratul detox. 🙂

PS: Daca alimentatia ta e bazata pe fast-food in mare parte, da, probabil ca postul nu iti strica 😛 . Insa in orice caz, as recomanda o schimbare mult mai structurata si echilibrata decat postul pentru a “curata” organismul. 

In concluzie, lasa postul daca il tii pentru oricare dintre aceste mituri. Nu asa devii un om mai bun. Nu asa slabesti. Nu asa devii mai sanatos. Nu asa te detoxifici.

Fii prezent.
Ia o pauza.
Inchide telefonul.
Priveste cerul.
Mergi la munte si inspira aer curat.
Fa miscare, orice iti face placere.
Respira natura.
Apreciaza oamenii din jurul tau.
Fa complimente sincere.
Ofera ajutor.
Impartaseste bucurii si zambete.
Iubeste.
Iubeste-TE.
Traieste.

Asta isi doreste de fapt si Forta Atotputernica. 😉

Cat despre sanatate, daca faci toate astea, deja vei deveni mai sanatos, pentru ca vei avea un corp si o minte putin mai fericite. Dar daca ai nevoie de indrumare si sustinere pentru a si manca – cu adevarat – mai sanatos, te astept sa te inscrii la o sedinta de consultanta gratuita.

Fa-ma sa cred ca iti doresti pe bune o schimbare in bine pentru tine, corpul tau si starea ta de bine si promit sa iti ofer tot ce stiu pentru a te ajuta sa iti atingi obiectivul.

Cu iubire de viata si mancare sanatoasa,
Mihaela.

Surse foto: Digi24.ro, Monitorulcj.ro, Iasi4u.ro, Shutterstock.com, Pixabay.com.

Share-uieste idei #CuCap:

Comments

  1. ce frumos le zici…si pe puncte! 🙂 Rf post, eu ma simteam frustrata ca nu reusesc sa il tin, mai ales vazandu-i pe altii cum se mandresc ca au tinut tot postul…apoi am renuntat sa mai tin din diverse motive si am inteles cate ceva. Pana si preotul la spovedit ma dojenea mai putin pt ca am mancat de dulce si mai mult pt orice ganduri negre sau suparari pe care le aveam…
    foarte frumos articolul si site-ul, il voi urmari cu drag.

    1. Multumesc Soso! Ma bucur ca te-a ajutat articolul. Cu postul e mai important intr-adevar sa fii impacata cu tine insati, decat sa bifezi un regim cu care nu rezonezi. Daca ai subiecte pe marginea carora ti-ar placea sa scriu, let me know! 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *