“Nu e bine sa mananci prea multe oua” – Adevarat sau fals?

Share-uieste idei #CuCap:

Probabil ca ai auzit cel putin o data – de la parinti, de la televizor, din reviste sau de la cunostinte – cum ca nu e bine sa mananci prea multe oua pe zi si ca daca ai mancat un ou la micul dejun, nu e bine sa mai mananci si la pranz sau seara. Sau, mai rau, ca ai voie doar un anumit numar de oua pe saptamana.

Asa cum stii deja (sau afli acum 😛 ), eu sunt sceptica si nu iau zvonurile de bune, ci imi place sa verific informatia. Asa ca m-am pus pe cautat si citit.

 

De unde mitul ca multe oua iti fac rau?

In primul rand, m-am intrebat de unde a pornit de fapt mitul asta. Si cam toate articolele pe tema oualelor erau legate de fapt de colesterol si probleme de inima. Deci cumva de fapt problema nu e legata de ou in sine ca aliment, ci de colesterolul continut de catre – atentie – galbenus (in jur de 163g per ou mediu), caci albusul contine foarte multe proteine si e foarte des intalnit in alimentatia atletilor de exemplu.

Deci cumva discutia despre oua este de fapt una despre colesterol.

Mi-a placut o remarca facuta de editorialistul Robert Eckel, MD (doctor in medicina), de la University of Colorado, Denver, citat de webmd.com:

“Retineti: ouale sunt ca orice alt aliment – nu sunt nici ‘bune‘ nici ‘rele“, si pot fi parte dintr-un regim alimentar sanatos pentru inima.”

Majoritatea alimentelor, chiar si zaharul, pot fi utile pentru corp, fiecare in anumite conditii. Problemele intervin intotdeauna atunci cand de fapt nu stim ce se intampla in corpul nostru si cum functioneaza el, cand facem combinatii nefericite sau excese – acela e momentul cand, incepand sa resimtim efecte negative, incepem sa punem botul (scuzati expresia) la zvonuri, vorbe sau mituri aruncate de catre neavizati care “au auzit ei ca asa e” si ajungem sa eliminam ce nu trebuie din dieta.

Apropo, e foarte interesant cum in fiecare an de Pasti uitam cu totii de acest mit si bagam cate 2-3 oua pe zi. 😉

 

Colesterolul – bun sau rau pentru tine? 

Prin anii ’50 – ’70, diversi oameni de stiinta au descoperit ca (,) colesterolul din produsele animale poate creste colesterolul la oameni. Apoi au legat lucrurile de bolile de inima, si au generalizat lucrurile, concluzionand ca un nivel mare de colesterol e rau din start. Ouale sunt printre produsele animale cu cele mai ridicate niveluri de colesterol, deci iata cum ouale au devenit si ele “rele”. Abia mai tarziu insa, oamenii de stiinta au descoperit ca mai degraba grasimile de tip trans cauzau probleme si nu colesterolul. Ca sa nu mai vorbim despre legatura dintre consumul excesiv de zahar si carbohidrati, care de fapt duce la inechilibre cauzatoare de probleme. Dar… deja raul era spus si intrat in mintea oamenilor: sa mananci colesterol nu e bine.

Daca ai accesat deja video-ul “De ce nu slabesti (si ce poti face in schimb)”, ai aflat deja cate ceva despre colesterol, precum faptul ca daca nu iei colesterol din alimentatie, corpul il va produce singur, pentru ca este un ingredient indispensabil in producerea de hormoni precum testosteron, estrogen, cortizol sau Vitamina D. Nu am sa intru in detalii, iti recomand sa vezi video-ul.

O doamna doctor a exprimat-o cel mai bine:

Daca nu ai avea colesterol in corpul tau, ai fi mort. Nu tu celule, nu tu structura osoasa, nu tu muschi, nu tu hormoni, nu tu sex sau sistem de reproducere, nu tu digestie, nu tu functii ale creierului sau memorie, nu tu terminatii nervoase, nu tu miscare, practic, nicio exista umana – nimic fara colesterol.”

De aceea de fapt corpul nostru e atat de disperat dupa colesterol si are propriile mecanisme de a-l produce atunci cand tu nu i-l dai. Eu cred ca atunci cand corpul tau produce singur ceva, e clar ca acea substanta nu iti face rau, ci bine. Asa incat ma aventurez sa spun ca (,) colesterolul in sine este bun pentru noi.

Mai mult, colesterolul se gaseste doar in alimente de origine animala, fiind o substanta vitala pentru orice creatura. Nu stiu de unde si-l iau vegetarienii si veganii (sa ne intelegem, nu am nicio problema cu aceste diete), insa corpul lor cu siguranta lucreaza din greu.

 

Cate oua e prea mult?

Revenind de unde am plecat, am gasit un articol foarte misto pe tema consumului de oua si daca e bine sau nu sa mananci mai multe oua pe zi, cu o gramaaaada de surse stiintifice.

Se pare ca s-au facut mai multe studii cu oamenii carora li s-au introdus in dieta pana la 3 oua pe zi. Rezultatele au fost dupa cum urmeaza (le-am luat cu copy-paste, pentru ca e o analiza bine facuta):

  • In aproape toate cazurile, HDL (colesterolul bun) a crescut (6, 7, 8).
  • Nivelul total de colesterol si respectiv cel de LDL in general nu se schimba, dar uneori creste (9, 10, 11, 12).
  • Consumul de oua imbogatite de Omega-3 pot contribui la scaderea nivelului de trigliceride din sange, un alt factor important de risc in bolile de inima (13, 14).
  • Nivelul sanguin de antioxidanti carotenoizi, cum ar fi luteina si zeaxantina cresc semnificativ (stiu ca suna a chineza, dar e de bine 🙂 ) (15, 16, 17).

Acum, studiile astea nu s-au bazat pe o dieta low-carb (deci saraca in carbohidrati – din nou, daca ai vazut video-ul meu stii despre ce e vorba).

In schimb, acest studiu, facut pe persoane bolnave de diabet tip 2 (deci care au by default o dieta low-carb), concluzioneaza ca un regim alimentar bogat in proteine si in colesterol provenit din oua a imbunatatit profilul glicemic si al lipidelor, tensiunii arteriale si apo-B, iar acest studiu arata ca acelasi consum de oua integrale, deci cu tot cu galbenusul bogat in colesterol, impreuna cu o dieta low-carb, amelioreaza inflamatiile in cazul adultilor care sufera de sindrom metabolic (termen folosit pentru o serie de conditii care favorizeaza riscul de boli de inima, atac cerebral si diabet).

Care va sa zica, atunci cand restrictionezi carbohidratii, corpul va folosi grasimea – inclusiv colesterolul spre beneficiul sau.

Daca e bine sau nu sa mananci (mai multe) oua, te las pe tine sa concluzionezi.

 

De ce sa mananci oua?
  • sunt satioase, avand un continut ridicat de proteina (un studiu a aratat ca omleta mancata la pranz ofera mult mai multa satietate decat cartofii, care sunt carbohidrati)
  • desi te satura, au calorii putine (in jur de 70 per ou)
  • Contin Vitamina A, B5, B12, B2, D, precum si fier, magneziu
  • e o sursa excelenta de acid folic (esential in producerea de celule rosii – cele care te ajuta sa respiri corect, important inclusiv in timpul sarcinii)
  • sunt extrem de gustoase si pot fi preparate in foarte multe feluri, cat si folosite ca ingredient in extrem de multe preparate
  • bonus: sunt ieftine, comparativ cu alte surse de proteina

 

Cum consum eu oua? 
  • Le folosesc fara nicio frica sau jena in tot felul de mancaruri, de la mancaruri de tip musaca (la cuptor), la maioneza, creme de prajituri sau dulciuri pur si simplu.
  • Bineinteles, ca atare, toate tipurile de oua (printre preferatele mele sunt cele de gasca, gasite doar primavara), care dau un mic ocean de galbenus in farfurie (balesc numai gandindu-ma!) – tot colesterolul sa vina la mineee! :))) – fierte, prajite, pouched (fierte fara coaja), la cuptor, cu ciuperci, you name it! Sky is the limit cand vine vorba de oua 🙂
  • La micul dejun, la pranz sau seara, fara nicio grija
  • Mie imi place mult sa variez mancarea, ceea ce inseamna ca acum cumpar un carton de 10 oua si urmatoarea saptamana le mananc in toate variatiunile, pana le termin, apoi poate fac pauza o saptamana pentru ca mi se face pofta mai degraba de branza si tot asa. Deci nu am o regularitate de tipul “nicio zi sau nicio saptamana fara oua”, insa in mod cert mananc des si oricate vreau, simt nevoia sau mi-e pofta 🙂

Un mic secret: restaurantele in general ofera omleta doar la micul dejun, care e pana intr-o anumita ora. Daca vrei insa sa mananci oua la pranz, poti spune senin(a) ca din cauza unor probleme de sanatate, ti s-a recomandat sa mananci oua zilnic si trebuie sa iti iei portia. Nu garantez ca va functiona de fiecare data, dar la mine a mers 😉 Ca idee, nu incurajez minciuna, insa cand vine vorba de sanatatea mea, personal nu vreau ca un manager de restaurant care vrea sa ma faca sa las mai multi bani la praz sa decida pentru mine ce ar trebui sa includ in alimentatia mea.

Si ca de incheiere, te las in compania unui filmulet despre Ernestine Shepherd, de 77 de ani, desemnata in Cartea Recordurilor ca cea mai in varsta femeie body-builder din lume, care isi incepe ziua cu o omleta din 10 albusuri de ou – IN FIECARE ZI. 

Povestea ei este impresionanta, eu am plans si prima si a doua si a treia oara cand am vazut acest filmulet si mi-a oferit de fiecare data inspiratie. Sper sa te inspire si pe tine 🙂

Cu drag,

Mihaela.

Sursa foto: Pexels.com

Share-uieste idei #CuCap:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *